Praktyczne uwagi

Jak zacząć:
Są dwa sposoby rozpoczęcia kąpieli.  Jeden to kontynuujesz kąpiele po miesiącach letnich stopniowo przezwyczajając się do coraz chłodniejszej wody; wrzesień, październik, listopad i zanim się obejrzysz już masz grudzień i kąpiesz się w zimie .
Natomiast, jeżeli chcesz zacząć zimą i nie wiesz jaka będzie reakcja twojego organizmu, zacznij stopniowo. Podczas pierwszej kąpieli wejdź do wody np. po kolana, za parę dni do pasa i kolejny raz stopniowo  coraz więcej i za którymś razem zanurzysz się cały. Za każdym razem obserwuj reakcje swojego organizmu i odpowiednio dawkuj kontakt z zimnem.
Musisz pamiętać, że po kąpieli w lodowatej wodzie musisz się ubrać - najlepiej szybko.
Wypracuj sobie sposób szybkiego ubierania się. Przydatny jest szlafrok , nim się można wytrzeć, ręcznik na którym można stać podczas ubierania, miska lub butelka z wodą do opłukania stóp (jeżeli są w piachu), ciepłe trochę za duże obuwie, aby łatwo je założyć.
Nie naśladuj i nie imituj innych kąpiących się , (szczególnie gdy jest to twoja pierwsza kąpiel), ktoś, po kilkuletniej praktyce, może przebywać w lodowatej  wodzie kilkanaście minut i nic mu się nie stanie. Skup się na sobie i dawkuj kontakt z zimną wodą według swoich możliwości - czyli bardzo ważny jest rozsądek.
Ważna jest również rozgrzewka - o której można przeczytać poniżej.

Rozgrzewka:  
Ten kto odrobinę zajmuje się sportem wie , że dla uniknięcia kontuzji bardzo ważna jest rozgrzewka. Zawodnik przed startem na zawodach , aby niepotrzebnie nieschładzać ciała ubrany jest w dres i tuż przed startem rozbiera się. Więc proszę sobie wyobrazić jak podatna na kontuzję jest sytuacja gdy temperatura otoczenia jest poniżej 0 'C i "zawodnik mors" bez rozgrzewki wchodzi do lodowatej wody.

Rozgrzewka jest wstępem do większego wysiłku , jest po to by rozruszać , rozciągnąć, zrelaksować mięśnie, ścięgna itp.
Nie przemęczamy się podczas rozgrzewki - więc nie powinna być zbyt forsowna.

Podczas rozgrzewki zapewniamy ciału takie warunki by zbyt szybko nie oddawać ciepła - najlepiej więc gdy rozgrzewkę wykonujemy np. w dresach.
W ekstremalnych warunkach , a w takich kąpią się morsy , dobrze jest podczas rozgrzewki być tak ubranym by nie zgrzać się i równocześnie zbyt szybko nie oziębiać ciała.
Lekki dres , czapka, rękawiczki, buty. Gdy poczujemy się rozgrzani, rozciągnięci , że przybywa nam energii - wtedy rozbieramy się i krótki czas (wg. własnego odczucia) aklimatyzujemy się z zewnętrzną temperaturą powietrza potem wody.



powrót do Strony Głównej